Rapporter
Inom detta område återfinns rapporter som har huvudfokus emissioner. Eftersom många arbeten innefattar hela kedjan, drivmedel, fordon och emissioner så är det inte alltid självklart till vilket affärsområde rapporterna hör. Vi hoppas att rapporterna kan vara till nytta. Trevlig läsning.
Rapporter - emissioner
-
Emission from three Euro 5 gas-powered light duty vehicles - Report 127064 - 2014
(Publicerad 2014-03-03)Ecotraffic har på uppdrag av Trafikverket undersökt om metanemissioner från moderna gasdrivna bilar kan bli ett framtida problem. Anledningen till frågeställningen är att gasdrivna bilar förväntas öka med tiden och att det tidigare har funnits indikationer på att det kan vara problem med metanemissioner från denna typ av fordon, både som läckage och som avgasemissioner. Metan är en mycket potent växthusgas och relativt små utsläpp av metan kan minska nyttan med att använda natur- och biogas som fordonsbränsle.
Läs mer -
Är det möjligt att införa miljözon på Aranda
(Publicerad 2011-01-01)Ecotraffic har på uppdrag av LFV utrett om man kan införa en miljözon för tunga vägfordon på Arlanda och vilka miljöeffekter detta i så fall skulle resultera i.
Läs merMiljözoner för tunga fordon finns i dag i de fem svenska kommunerna Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund samt Helsingborg och fler står på tur. Miljözonen innebär i korthet att en miljöförbättring inträffar tidigare än vad som annars skulle blivet fallet, eftersom man tvingar fram en tidigareläggning av inköp av nya fordon med bättre miljöegenskaper för att få köra in i zonen. Vilka fordon som får köra in i en miljözon regleras i Trafikförordningen och reglerna är samma för alla miljözoner i Sverige. En kommun som vill införa en miljözon kan inte ändra på reglerna. Det en kommun kan bestämma över är i korthet:
- Ifall en miljözon för tunga fordon ska införas
- Det geografiska området för zonenEn frågeställning inför denna studie var om man kan införa en miljözon runt Arlanda trots att resultat från mätningar av luftföroreningar visar att halterna ligger under gällande miljökvalitetsnormer.
Svaret på frågan är att det är möjligt att införa miljözon trots detta eftersom kommunen har rätt att införa en miljözon i särskilt miljökänsligt område och kommunen kan själv bestämma vilka områden som är särskilt miljökänsliga. -
Partiklar och Hälsa - små partiklar - stora problem
(Publicerad 2010-03-25)Den 25 mars 2010 arrangerade Ecotraffic och Vägverket ett heldagsseminarium med namnet Partiklar och Hälsa, Små partiklar – stora problem”. Seminariet hölls på Skansen och samlade ca 120 personer. Elva av de 13 föredragshållarna kom från Sverige, två ifrån Norge
Läs merÅhörarna kom från Sverige, Norge, Danmark, Holland och Tyskland. Moderator var Kristina Birath från Energimyndigheten.
Seminariet var uppdelat i de fyra blocken:- Myndigheternas syn på partiklar och hälsa
- Partiklarnas ursprung
- Påverkan på vår hälsa
- Åtgärder för att minska partikelhalterna i utomhusluften.Förutom de muntliga presentationerna fanns en utställning där fyra företag i
partikelmätbranschen visade upp sig och sina produkter, ExIS, Opsis, Oleico samt Eminox. Årets seminarium var en uppföljning till seminariet "Partiklar och Hälsa 2003" där de stora frågeställningarna var hur miljökvalitetsnormerna som var på väg att införas skulle hanteras. Nu som då pekades det ut att minskning av dubbdäcksanvändning är en viktig del i arbetet med att kunna minska partikelkoncentrationerna i luften. -
Particle and NOX emissions from automotive diesel and petrol engines
(Publicerad 2009-12-30)Particle and NOX emissions from automotive diesel and petrol engines
Läs mer -
Gröna bränslen till tunga fordon
(Publicerad 2009-02-02)Under 2007 och 2008 undersökte Ecotraffic ERD3 AB och Atrax Energi och Miljö AB vilka biobaserade alternativ det finns till den fossila dieseln i tunga dieselmotorer samt möjligheten att få till stånd ett demonstrationsprojekt med ett av dessa alternativ. Detta arbete resulterade i två rapporter
Läs merDen nu föreliggande rapporten "Gröna bränslen till tunga fordon" är dels en sammanfattning av de tidigare rapporterna och dels en redovisning av det med Dual Fuel teknik genomförda demonstrationsprojektet vid Sundsvalls Express. Projektet kom fram till att medelförbrukningen av dieselolja minskat med i snitt 0,7 liter per mil då Dual Fuel tekniken användes. Dual Fuel teknik innebär att fordonet drivs av både diesel och fordonsgas och minskningen av dieselförbrukningen har åstadkommits genom att biogasen delvis ersätter dieselbränslet.
Jämfört med loggade data av dieselförbrukningen för sommarmånaderna, då bilen gick på enbart diesel är denna minskning till och med något större. Om man antar att biogas har noll eller nästan noll i nettoutsläpp av koldioxid (fossil koldioxid) så har man därmed minskat nettoutsläppen av koldioxid med i snitt cirka 22 % genom körning med Dual Fuel teknik. Värt att notera är att detta är ett "ombyggt/konverterat" fordon. Då liknande fordon kommer som serieproducerade fordon från fordonstillverkare kan man sannolikt förvänta sig bättre resultat
-
Avgasemissioner från bi- och flexifuelbilar
(Publicerad 2008-12-01)Denna undersökning har fokuserat på att karakterisera avgaser från fordon som körsts på biobaserade drivmedel.
Läs mersom biogas och bensin/etanol blandningar under olika testförhållanden. Testförhållanden som har undersökts är två olika körscykler, den europeiska (NEDC) och Artemis samt vid två olika testtemperaturer, + 22 och - 7 C.
-
Combustable particles and NOX from diesel and petrol vehicles - A 2008 update including some biofuels and additional exhaust components - 2008
(Publicerad 2008-12-01)Exhaust particles and NOX from diesel and petrol vehicles - A 2008 update including some biofuels and additional exhaust components - 2008
Läs mer -
Samhällsekonomiska effekter av miljözon i Göteborg
(Publicerad 2007-12-31)På uppdrag av Trafikkontoret i Göteborg stad har Ecotraffic ERD3 AB beräknat och utvärderat de samhällsekonomiska effekterna av av miljözonerna under referensåret 2004 Rapporten baserar sig till del på en tidigare rapport från Ecotraffic ERD3 AB vilken behandlar hur miljözonsreglerna (skillnaden med och utan miljözonsregler) i Göteborg påverkat utsläppen till luft
Läs merEcotraffic genomförde under 2005 en undersökning om hur miljözonsarbetet påverkat fordonsemissionerna till luft av kolväten (HC), kolmonoxid (CO), kväveoxider(NOx) samt partiklar. Man studerade året 2004. Denna studie har rönt stort intresse och man har därför beslutat om en utvidgning till att omfatta de samhällsekonomiska konsekvenserna av miljözonerna under samma år.
I arbetet med att utvärdera miljözonerna i Göteborg inkluderas även en förenklad genomgång och en kort diskussion av vilka kostnader som är förknippade med att nå miljökvalitetsnormens krav (MKN) i zonen. I den här rapporten avses de normer som gäller för PM10 och NO2 i utomhusluft då det har bedömts att risk för överträdelser av MKN för dessa ämnen föreligger. Regeringen har därför givit länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att ta fram förslag till åtgärdsprogram för NO2 i Göteborgsregionen samt att ta fram och fastställa åtgärdsprogram för att uppfylla MKN för PM10 i Göteborgs kommun
-
Partikelmätning på Södra vägen i Göteborg
(Publicerad 2005-11-01)På uppdrag av Trafikkontoret i Göteborg Stad har Ecotraffic ERD3 AB utfört partikelmätningar på Södra vägen under tiden april till och med maj 2005
Läs merUnder mätperioden mättes partikelhalt och storleksfördelning av partiklar i utomhusluften. Huvudsyftet med mätningarna var att bidra med kunskap som på sikt kan förbättra luftkvaliteten i Göteborg. I detta projekt mättes partiklarnas storleksfördelning kontinuerligt under hela mätperioden (1 mätvärde var 10 minut som medeltal under perioden). Utöver detta gjordes riktade kampanjer där mätvärden samlades in en gång per sekund. Genom detta förfarande kunde högemitterande fordon identifieras (dvs. se om någon specifik fordonstyp bidrar mer än andra). Det instrument som användes var en så kallad elektrisk lågtrycksimpaktor (Electrical Low-Pressure Impactor, ELPI). Väderförhållandena under mätperioden innebar relativt få dagar med regn. Någon direkt inverkan på PM2,5 i anslutning till den dag då det föll mest regn kunde inte noteras. Däremot är det möjligt att antalet partiklar kan minska något efter regn, även om detta samband inte är helt klart.
-
Emissionsjämförelse färja - väg
(Publicerad 2005-05-31)Ecotraffic har på uppdrag av Färjerederiet utarbetat ett MS Excelbaserat analysprogram för att kunna jämföra miljöpåverkan från en färjeled kontra en alternativ kringfartsväg.
Läs merF;r att kunna beräkna vägtrafikens avgasutsläpp och bränsleförbrukning har en beräkningsmodell kallad COPERT III använts. Det finns ett flertal modeller att välja bland. Anledningen till att COPERT III valts är att den är lättillgänglig, lättanvänd och allmänt accepterad inom EU. Den har bland annat använts av många EU-länder för att beräkna de nationella fordonstrafikrelaterade avgasemissionerna.
Olika fordonstyper har olika emissionsegenskaper. I detta arbete har emissionsfaktorer för en genomsnittlig fordonsflotta från år 2004 tagits fram. I dataprogrammet anges fördelningen som indata för personbilar, lastbilar, bussar, motorcyklar och mopeder för aktuell färja. Programmet räknar sedan ut emissionsfaktorer för respektive fordonstyp. Färjans avgasemissioner beräknas utifrån kännedom om färjans totala bränsleförbrukning och certifieringsvärden med avseende på specifika avgasemissioner och bränsleförbrukning. Genom att ange indata i form av vägsträckor, väntetider, beläggningsgrad, lastkapacitet, eventuell avgasrening mm beräknar programmet utsläppen för färjeleden och för den alternativa kringfarten. -
Förslag på åtgärder för att minska partikelhalten i Göteborgsluften
(Publicerad 2005-01-01)I detta arbete redovisas erfarenheter från Oslo, Stockholm, Helsingfors och Trondheim. Åtgärder i Düsseldorf, Tyskland är inkluderade för att peka på att åtgärder och erfarenheter från icke-nordiska länder kan vara viktiga att studera framgent.
Läs merUtifrån resultat genererade i nämnda städer har förslag på lämpliga åtgärder för Göteborg tagits fram. En del av de åtgärder som redovisas är redan införda men redovisas för att tydliggöra att dessa åtgärder är viktiga. Under senare tid har olika typer av studier och mätningar genomförts i Göteborg. Viktiga resultat från dessa lyfts fram i denna rapport.
-
Seminarium - Bilen och klimatet - 2004
(Publicerad 2004-12-30)Seminarium - Bilen och klimatet - 2004
Läs mer -
Seminarium - Partiklar och hälsa - Små partiklar - stora problem - 2004
(Publicerad 2004-11-30)Seminarium - Partiklar och hälsa - Små partiklar - stora problem - 2004
Läs mer -
Metanolbuss i Stockholm - Förutsättningar för tester med en metanoldriven stadsbuss - 2003
(Publicerad 2003-12-30)Metanolbuss i Stockholm - Förutsättningar för tester med en metanoldriven stadsbuss - 2003
Läs mer -
Sixtht international congress on catalysis and automotive pollution control - 2003
(Publicerad 2003-12-30)Sixtht international congress on catalysis and automotive pollution control - 2003
Läs mer -
Avgasemissioner från bussar vid tomgång och acceleration - 2002
(Publicerad 2002-12-30)Avgasemissioner från bussar vid tomgång och acceleration - 2002
Läs mer -
Environmental and healyh impact from modern cars - A comparisation betwwen two petrol and two diesel cars with varying emission control technology - 2002
(Publicerad 2002-05-31)Transportsektorn bidrar påtagligt till luftföroreningarna och speciellt gäller detta för den lokala luftkvaliteten, eftersom fordon ofta används i tätt befolkade områden. I ett speciellt avseende har de lätta fordonen varit föremål för ett stort intresse under den senaste tiden och detta gäller partikelemissionerna från dieselbilar.
Läs meräller partikelemissionerna från dieselbilar. Eftersom marknadsandelen för dieselbilar har ökat på de flesta marknaderna i Europa (till över 30% 2001) har denna fråga aktualiserats allt mer. Sverige har varit ett undantag i detta avseende. Här har marknadspenetrationen minskat långsamt under de 3 senaste åren och nu verkar den ha stabiliserats på något över 5%. För att fordonstillverkarna skall kunna klara sitt frivilliga åtagande att minska CO2 emissionerna i framtiden är en ökad marknadsandel för dieselbilar en möjlig väg. Eftersom det finns relativt få data på icke reglerade emissioner från moderna dieselbilar, var det av speciellt intresse att generera sådana data. Det ansågs också av vikt att jämföra dessa data med de från moderna bensindrivna bilar. Efter diskussioner med Vägverket erhölls stöd för att genomföra projektet. MTC anlitades för att utföra den experimentella delen i projektet. -
Emissionsjämförelse mellan buss och bil - effekter på hälsa, miljö och energianvändning - 2001
(Publicerad 2001-12-30)Emissionsjämförelse mellan buss och bil - effekter på hälsa, miljö och energianvändning - 2001
Läs mer -
Miljömål för Göteborgs stad - 2001
(Publicerad 2001-12-30)Miljömål för Göteborgs stad - 2001
Läs mer -
Emissionspotential för metangas i tunga fordon - 2001
(Publicerad 2001-12-30)Emissionspotential för metangas i tunga fordon - 2001
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - prognos utsläpp under 2001 - 2001
(Publicerad 2001-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - prognos utsläpp under 2001 - 2001
Läs mer -
Cancer risk ranking of HD vehicles - 2000
(Publicerad 2000-12-30)Cancer risk ranking of HD vehicles - 2000
Läs mer -
Åtgärder för att minska emissionerna av kvävedioxid (NO2) i Göteborg - 2000
(Publicerad 2000-12-30)Åtgärder för att minska emissionerna av kvävedioxid (NO2) i Göteborg - 2000
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - utsläpp under 2000 - 2000
(Publicerad 2000-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - utsläpp under 2000 - 2000
Läs mer -
Avgasemissioner från lätta fordon drivna med olika drivmedel - 1999
(Publicerad 1999-12-30)Avgasemissioner från lätta fordon drivna med olika drivmedel - 1999
Läs mer -
Emissionsberäkningar - En genomgång av olika beräkningsmodeller - 1999
(Publicerad 1999-12-30)Emissionsberäkningar - En genomgång av olika beräkningsmodeller - 1999
Läs mer -
Pot India - Possible abatement of air pollution from urban traffic in India - 1999
(Publicerad 1999-12-30)Pot India - Possible abatement of air pollution from urban traffic in India - 1999
Läs mer -
Amerikanska avgaskrav för lätta fordon samt jämförelse med europeiska krav - 1999
(Publicerad 1999-12-30)Amerikanska avgaskrav för lätta fordon samt jämförelse med europeiska krav - 1999
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Dalatrafiken - en nulägesanalys - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Dalatrafiken - en nulägesanalys - 1998
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - en nulägesanalys - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - en nulägesanalys - 1998
Läs mer -
Arbetsmaskiner - Tekniska möjligheter att minska avgasemissionerna - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Arbetsmaskiner - Tekniska möjligheter att minska avgasemissionerna - 1998
Läs mer -
Emissioner från alternativa drivmedel - I ett livscykelperspektiv - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Emissioner från alternativa drivmedel - I ett livscykelperspektiv - 1998
Läs mer -
Reduction of exhaust emissions with a heat storage - test on a Ford Taurus FFV - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Reduction of exhaust emissions with a heat storage - test on a Ford Taurus FFV - 1998
Läs mer -
Emissioner och gupp - Påverkas emissionerna från personbilar av gupp ? - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Emissioner och gupp - Påverkas emissionerna från personbilar av gupp ? - 1998
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - prognos utsläpp 1999-2002 - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - prognos utsläpp 1999-2002 - 1998
Läs mer -
Miljöhandbok för Linjebuss Sverige AB - 1998
(Publicerad 1998-12-30)Miljöhandbok för Linjebuss Sverige AB - 1998
Läs mer -
Små partiklar - ett stort problem - Ecotraffic Open - 1998
(Publicerad 1998-08-11)Små partiklar - ett stort problem - Ecotraffic Open - 1998
Läs mer -
Trafikens utsläpp hälso- och miljöeffekter - motåtgärder - 1997
(Publicerad 1997-12-30)Trafikens utsläpp hälso- och miljöeffekter - motåtgärder - 1997
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Linjebuss Göteborg - 1997
(Publicerad 1997-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Linjebuss Göteborg - 1997
Läs mer -
Kollektivtrafkens emissioner - Dalatrafiken - en nulägesanalys - 1996
(Publicerad 1996-12-31)Kollektivtrafkens emissioner - Dalatrafiken - en nulägesanalys - 1996
Läs mer -
Kollektivtrafkens emissioner - Älvsborgstrafiken - en nulägesanalys - 1996
(Publicerad 1996-12-31)Kollektivtrafkens emissioner - Älvsborgstrafiken - en nulägesanalys - 1996
Läs mer -
Emissioner och buller från en definierad del av Lilla Brogatan i Borås - 1996
(Publicerad 1996-12-30)Emissioner och buller från en definierad del av Lilla Brogatan i Borås - 1996
Läs mer -
Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - en nulägesanalys (Bilagor) - 1996
(Publicerad 1996-12-30)Kollektivtrafikens emissioner - Jönköpings Länstrafik - en nulägesanalys (Bilagor) - 1996
Läs mer -
Emissioner från arbetsfordon och arbetsredskap i Göteborgsregionen - 1994
(Publicerad 1994-12-31)Emissioner från arbetsfordon och arbetsredskap i Göteborgsregionen - 1994
Läs mer